Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Izegem test fietssnelweg uit

Het Nieuwsblad

20 oktober 2018

De realisatie van een fietssnelweg langs het kanaal Roeselare-Leie komt weer een stap dichterbij. Ook voor de industriezone langs de Zuidkaai is een oplossing in de maak. Sinds jaar en dag moeten fietsers daar een omweg maken.

“Met een proefproject willen we de enige logische en juiste verbinding langs het kanaal realiseren”, zegt schepen van Mobiliteit Kurt Himpe (N-VA). “De F36-snelweg loopt langs het jaagpad aan het kanaal en vormt een belangrijke link tussen Roeselare, Izegem, Ingelmunster, Oostrozebeke en Wielsbeke.”

Maar er is al jarenlang een knelpunt op het traject en dat is de industriezone langs de Izegemse Zuidkaai. Vroeger liep daar een spoorverbinding en na een dodelijk ongeval met een fietser die een val maakte nadat hij tussen de sporen was geraakt, werd een beslissing genomen om geen fietsers meer toe te laten op het traject tussen de Vaartstraat en de Mandelstraat. Daardoor moesten fietsers een omweg maken langs de Prins Albertlaan. Enkele bedrijven aan het kanaal waren ook jarenlang geen voorstander van gemengd verkeer langs de Zuidkaai.

Verbod negeren

Maar er zit verandering aan te komen. “Na intens overleg met de bedrijven Vandemoortele en Cargill bleek dat ze liever een structurele oplossing hebben dan de situatie vandaag”, vult burgemeester Bert Maertens (N-VA) aan.

“Fietsers negeren immers het verbod en rijden overal door, ook op de meest onverwachte plaatsen.”

In kaart brengen

De volgende kaap die genomen moet worden, is De Vlaamse Waterweg nv. “Ook die is tot nu toe niet gewonnen voor het doortrekken van de fietssnelweg langs de Zuidkaai”, zegt Maertens nog. “Maar we hebben nu een reeks bijkomende argumenten om De Vlaamse Waterweg nv te overtuigen.”

In de eerste plaats wijst de burgemeester op een gewijzigd standpunt bij de bedrijven. “Het jaagpad is ook geselecteerd als fietssnelweg en het alternatief traject langs de Prins Albertlaan is niet haalbaar. De kruispunten leiden daar tot onveilige situaties en verderop is er langs de sporen onvoldoende ruimte voor een fietspad.”

De werken langs de Zuidkaai lopen op hun einde. “Met deze ingrepen kan er bijkomende asfaltering en betonblokken komen langs de kaaien zodat er een afscheiding is voor de fietsers”, zegt schepen Himpe.

“Deze proefopstelling kan al in deze maand en november uitgevoerd worden. De definitieve situatie kan dan mee ontworpen worden met de plannen om de kaaimuren langs de Zuidkaai te vernieuwen. We hebben wel afgesproken met de bedrijven om na een jaar de opstelling te evalueren en de provinciale diensten zullen in telkabels voorzien om in het voorjaar het gebruik van de fietssnelweg in kaart te brengen.”

(Frank Meurisse)