Kurt Himpe
N-VA - schepen stad Izegem
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Izegemse skyline wordt in ere hersteld

Het Nieuwsblad

9 augustus 2019

De Izegemse skyline wordt al bijna vijftig jaar gedomineerd door een vreemde schoorsteen: een met een cabine erbovenop. Daar komt straks een einde aan. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft het beheersplan voor de voormalige elektriciteitscentrale in de Prins Albertlaan goedgekeurd. Hierdoor kan de schoorsteen in zijn originele staat hersteld worden.

Het goedgekeurde beheersplan biedt het industrieel erfgoed een toekomst. De hele site kan nu gerenoveerd worden. In de voormalige elektriciteitscentrale wordt de stoommachine, de grootste in Vlaanderen, al een tijdlang nauwgezet onderhouden door een groep vrijwilligers. Elke maand verrichten de VIM, Vrienden van de Izegemse Musea, uren werk aan de beschermde tandem-compoundmachine. “De stoomvrienden verrichten ook heel wat onderzoekswerk over stoom en elektriciteit en de werking van dergelijke stoommachines”, zegt conservator Hilde Colpaert.

Ingekort

Maar geen stoommachine zonder schoorsteen. Daarom is het zo belangrijk dat die mee in aanmerking komt om in zijn oorspronkelijke staat hersteld te worden. Daarmee is het plaatje van de oude elektriciteitscentrale compleet.

“De stoommachine is al beschermd sinds 1978. Het was wachten tot 2015 vooraleer dat ook voor het gebouw en de schoorsteen het geval was”, zegt schepen van Erfgoed Kurt Himpe (N-VA). Maar de schoorsteen is niet meer origineel. Hij werd ingekort van 45 tot 38 meter en in 1972 werd er een cabine bovenop geplaatst.

De schoorsteen kan in de originele toestand hersteld worden, zoals hij in 1929 werd gebouwd. “De cabine, die achttien ton weegt, wordt er afgenomen. Onderzoek moet uitwijzen of ze als volume in aanmerking komt om te bewaren. Dat zal samen met het Agentschap Onroerend Erfgoed bekeken worden.”

Het is de bedoeling om de restauratie van de site gefaseerd aan te pakken en het gebouw toegankelijker te maken voor bezoekers. Op die manier zal alles zo goed als origineel ogen. Alleen de ketel en de oven zijn door de jaren heen verdwenen.

(Frank Meurisse)