Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Tien jaar na de treinramp: stad wil eindbalans kennen

Het Nieuwsblad

26 april 2017

Vanavond woensdag om 19.10 uur is het exact tien jaar geleden dat in Izegem op spoor twee een lege passagierstrein inreed op een trein die wel reizigers aan boord had.

Het centrum van Izegem daverde letterlijk op zijn grondvesten toen vandaag, exact tien jaar geleden, een lege trein achteraan inreed op de locomotief van een vertrekkende passagierstrein met bestemming Kortrijk. Voor de getuigen waren de beelden hallucinant. De aanrijdende trein ging een stuk de hoogte in en sleurde de bovenleiding en andere infrastructuur mee. Ook een deel van het perron werd doorkerfd.

Op het andere spoor stond een trein, met bestemming Brugge. Ook die trein deelde in de brokken. Bij het zien van de ravage is het een wonder dat geen dodelijke slachtoffers te betreuren waren. Wel raakten 53 mensen gewond. Al even wonderbaarlijk was het hoe snel alles hersteld werd. Op 2 mei, nog geen week na de feiten, reed het spoorverkeer weer over twee sporen.

Aan de ramp kleefde wel een prijskaartje. Toenmalig minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) becijferde de schade op 1,5 miljoen euro. Het stadsbestuur zou nu tien jaar na de feiten graag de exacte rekening kennen. Daarom liet schepen van Mobiliteit Kurt Himpe (N-VA) een parlementaire vraag stellen.

“We willen zicht hebben op hoeveel schade er uiteindelijk aan de infrastructuur en het rollend materieel was. Hoeveel schadedossiers er voor de gewonde passagiers en NMBS-personeel waren en wat de uiteindelijke kostprijs van deze schadedossiers is. We willen ook vernemen of alles nu is afgehandeld en misschien nog het belangrijkst van al: welke maatregelen zijn er getroffen om dergelijke fouten te vermijden. Aan de basis van het ongeval ligt namelijk een menselijke fout. Het liep mis bij de aansluiting van een verplaatste seinpaal.”

(Frank Meurisse)